Roimas uppförandekod sammanfattar våra värderingar, efterlevnad av lagar och samhällsregler, arbetsmiljö (när det gäller hälsa och säkerhet, icke-diskriminering, mångfald och inkludering samt frihet från olämpligt beteende och sexuella trakasserier), miljö och hållbarhet samt etiskt agerande inom affärer och etisk hantering av information.


På Roima baseras vår verksamhet på en förvaltningsmodell, Roima Way, som genomsyrar hela organisationen. Roima Way gör det möjligt att förverkliga Roimas strategi och mål och definierar vårt uppdrag, våra mål och våra nyckelprocesser samt tillhörande ansvarsområden.
Miljö och hållbarhet
På Roima tar vi vårt ansvar för de ekonomiska, miljömässiga och sociala konsekvenserna av vår verksamhet på allvar och är fast beslutna att främja hållbara metoder i vårt dagliga arbete.
Vår interna arbetsgrupp ESG (Environmental, Social and Governance) upprättades för att samordna ESG-insatserna i hela företaget och kartlägga Roimas värderingar och undersöka hur vi ser på och uppfyller vårt företagsansvar i praktiken.
Våra medarbetare ansvarar för att tänka på miljöaspekterna av alla handlingar. Vi strävar efter att minska miljöpåverkan från vår verksamhet genom att förbättra energieffektiviteten och till exempel i möjligaste mån uppmuntra till distansmöten och användning av kollektivtrafik.
Vi strävar efter att bidra till en bättre miljö genom att hjälpa våra kunder att öka avkastningen och minska spillet i sina kärnprocesser genom digitalisering och automatisering.
Roimas uppförandekod
Denna uppförandekod förklarar hur vi bedriver vår verksamhet på ett ansvarsfullt och etiskt sätt för att upprätthålla och främja kundernas förtroende. Den är också utformad för att hjälpa medarbetare att fatta rätt beslut i sin dagliga arbetsmiljö, i alla våra verksamhetsländer. Koden beskriver det beteende som förväntas av Roimas medarbetare, samtidigt som man hanterar beteenden som inte tolereras. Roima förväntar sig att medarbetarna ska vara lojala och fatta affärsbeslut som ligger i Roimas intresse.
Roimas värderingar i hjärtat av denna uppförandekod är:
- Kundframgång: Vi på Roima, som företag och som individer, gör vårt yttersta för att låta våra kunder dra nytta av den digitala transformation de inlett. Roima Intelligence ger människor möjlighet att nå ett optimalt och hållbart resultat för företag, samhälle och miljö genom digitalisering och artificiell intelligens inom tillverkning och logistik. För oss är det True Intelligence.
- Vinnande samarbete: Denna uppförandekod gäller för var och en av oss här på Roima och innefattar även de affärspartner vi har och väljer att ha. Det är också grunden för hur vi skapar en bra arbetsmiljö för alla som arbetar för Roima.
- Ansvarstagande: Alla medarbetare inom Roima ska läsa, förstå och följa de principer som definieras nedan. Denna uppförandekod gäller inom hela Roima, inklusive alla dotterbolag, filialer och andra enheter under Roimas ledning.
- Passion för produkter: Vi utvecklar våra produkter i nära samarbete med våra kunder och partner. En bra produkt gör våra kunder mer konkurrenskraftiga, inte bara idag utan på lång sikt.
1.1 Efterlevnad av lagar och regler
Roima strävar efter att följa alla tillämpliga lagar och bestämmelser fullt ut. Denna uppförandekod ersätter eller åsidosätter inte lokala lagar och bestämmelser. Det är en samling kompletterande principer och uppförandenormer av icke-juridisk karaktär. Roima tar hänsyn till rådande kulturella normer och praxis i varje land där företaget bedriver sin verksamhet. Om sådana kulturella normer och praxis strider mot andan i detta dokument ska medarbetarna istället följa denna uppförandekod. Vid tveksamhet ska medarbetarna höra med närmaste chef eller Roimas personalavdelning.
Roima strävar efter att skapa och upprätthålla en miljö där varje medarbetare värdesätts som individ och kan utveckla sin fulla potential.
Roima respekterar de mänskliga rättigheterna i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Inom ramen för sin verksamhet respekterar Roima föreningsfriheten och rätten till kollektivförhandlingar. Särskilt när sådana rättigheter begränsas av lokal lagstiftning uppmuntrar Roima sina medarbetare att föra en dialog med ledningen och rapportera eventuella klagomål.
2.1 Hälsa och säkerhet
Varje Roima-medarbetare har rätt till en trygg och hälsosam arbetsmiljö. Alla Roima-medarbetare uppmuntras att rapportera säkerhetsproblem som påverkar andra Roima-medarbetare eller dem själva. På plats hos kund är det obligatoriskt att följa de hälso- och säkerhetsinstruktioner som finns och att använda den medföljande säkerhetsutrustningen. Om sådan utrustning saknas ska din närmaste chef eller skyddsansvarige eller arbetsmiljöchef underrättas innan du fortsätter med något arbete.
2.2 Icke-diskriminering
All Roima-personal ska behandlas på ett rättvist och jämlikt sätt av såväl ledning som kollegor. Roima har som praxis att erbjuda lika möjligheter för alla och att förhindra diskriminering av något slag. Mångfald uppmuntras och värdesätts. Alla beslut som rör en enskild medarbetare ska baseras på meriter, t.ex. förmågor, kompetens, färdigheter och prestationer. Vid sådana beslut ska ingen hänsyn tas till arbetstagarens kön, ålder, religion, civilstånd, sexuella läggning, politiska åsikter eller nationella eller etniska ursprung eller andra liknande egenskaper.
2.3 Mångfald och inkludering
Roima ser mångfald som en tillgång. Medarbetare ska bedriva sin affärsverksamhet med kollegor, kunder, intressenter och affärspartner med respekt för alla människor utan hänsyn till skillnader eller likheter.
2.4 Frihet från olämpligt uppförande och sexuella trakasserier
På Roima insisterar vi på att varje medarbetare har rätt att vara fredad från brott mot den personliga integriteten. Alla typer av trakasserier, oavsett uppsåt, direkta eller indirekta, fysiska eller verbala, är förbjudna. Stötande eller olämpligt beteende tolereras inte. Ovanstående är särskilt tillämpligt på sexuella trakasserier av någon part, inklusive chefer, medarbetare, kunder eller leverantörer – dylikt beteende tolereras inte under några omständigheter. Sexuella trakasserier kan förekomma i form av oönskat sexuellt beteende eller sexuella kommentarer under eller efter arbetstid.
Roima har en policy mot mobbning och anti-trakasserier som beskriver mer detaljerat vad man ska göra om en Roima-medarbetare stöter på denna typ av oönskat beteende. Medarbetare uppmuntras att ta kontakt med Roimas personalavdelning om de bevittnar eller är utsatta för olämpligt beteende.
Roima tar sitt ansvar för de ekonomiska, miljömässiga och sociala konsekvenserna av sin verksamhet. Roimas medarbetare är skyldiga att tänka på miljöaspekterna av alla handlingar. Varje Roima-medarbetare måste aktivt sträva efter att hitta olika arbetssätt att arbeta på som antingen förebygger eller minskar den negativa miljöpåverkan av affärsverksamheten. Vi strävar efter att minimera vår miljöpåverkan genom att öka avkastningen och minska avfallet i våra kunders kärnprocesser genom digitalisering och automatisering.
4.1 Felaktiga betalningar eller förmåner
Roima har nolltolerans mot korruption, oavsett om det gäller den offentliga eller privata sektorn. Ingen direkt eller indirekt bestickning, gåvor, tjänster eller betalningar får göras till eller till förmån för någon tredje part (inklusive någon statlig representant eller medarbetare, fackförening, nuvarande eller potentiell kund eller leverantör eller deras representanter eller medarbetare) i syfte att felaktigt erhålla en förmån av något slag. Ingen Roima-medarbetare får heller acceptera felaktiga betalningar, gåvor, tjänster eller förmåner från någon källa, vare sig direkt eller indirekt.
4.2 Affärsgåvor och gästfrihet från företag
Rimlig affärsrelaterad kundvård och annan gästfrihet från företag är acceptabelt om det är allmänt vedertaget. Sådan kundvård inkluderar till exempel mottagningar eller sociala evenemang som man deltar vid i Roimas intresse. En Roima-medarbetare får således då och då tacka ja till lämpliga affärsmåltider från en leverantör, tjänsteleverantör eller enhet som försöker göra affärer med Roima. När vi underhåller våra kunder ska en Roima-representant alltid vara närvarande.
4.3 Bedrägeribekämpning
Företagets medel och egendom ska alltid användas på ett ansvarsfullt sätt och för avsedda och legitima ändamål. All information som ges till Roima när du begär ersättning eller kompensation för kostnader, förmåner eller godkännanden för att använda Roimas egendom ska alltid vara korrekt och tillförlitlig. Alla typer av stölder, bedrägerier, förskingring eller annat missbruk av Roimas egendom är förbjudna.
5.1 Informationssäkerhet och immateriella rättigheter
Roima vidkänner att information är en värdefull företagstillgång. Roima skyddar sekretessen, integriteten och tillgängligheten för sin immateriella egendom. Alla Roima-medarbetare ansvarar för att Roimas tillgångar, inklusive immateriella rättigheter och konfidentiell information, skyddas på vederbörligt sätt. Sådan information ska förvaltas, användas, offentliggöras och distribueras i enlighet med tillämpliga principer från Roima. Det är varje medarbetares ansvar att se till att deras beteende ligger i linje med dessa principer. Roimas medarbetare ska respektera andras immateriella rättigheter och icke-offentlig information och hantera sådan information i enlighet med tillämpliga lagar och bestämmelser samt avtalskrav.
5.2 Dataskydd
Skydd av personuppgifter är högt prioriterat för Roima. Med personuppgifter avses all information som rör en identifierad eller identifierbar person. All behandling av medarbetare, kunder, leverantörer eller andra personuppgifter inom Roima måste vara laglig, rättvis och transparent i förhållande till de berörda personerna. Vidare ska personuppgifter behandlas i enlighet med relevanta principer för Roima samt riktlinjer och lagstiftning.
Medarbetare som har frågor om eller problem att efterleva denna uppförandekod uppmuntras att prata med sin närmaste chef, den lokala ledningen eller Roimas personalavdelning.