Stäng

Företagen går samman för att effektivisera e-handeln för tillverkande och distribuerande bolag

Day:
19
Month:
12
Year:
2022

E-handel har länge varit ett begrepp som är synonymt med konsumentmarknaden. När Roima Intelligence Inc. och Part Trap AB nu går samman siktar man på att fortsätta effektivisera processen även för B2B-företag.

Tomas Landquist, CEO Part Trap AB, Robert Majanen, COO Roima Intelligence Inc., och CEO Roima Sverige AB.

På konsumentmarknaden har företag sedan länge insett fördelarna med e-handel. Idag är det snarare en regel än ett undantag att man i huvudsak når kunder genom digitala plattformar. På B2B-marknaden har man dock legat flera år efter i utvecklingen, inte minst inom tillverkande industri, vilket sakta men säkert håller på att ändras.

Det som vi ofta stötte på innan pandemin är att folk sa att “e-handel är inte för oss, det funkar inte i vår bransch”. Det börjar verkligen ändras nu när bolagen inser att man måste börja digitalisera och att tåget går nu,” sägerTomas Landquist, CEO på mjukvaruföretaget Part Trap.

En stor del av förklaringen handlar om att branscher som helhet digitaliseras i allt snabbare takt. Det innebär att rätt typ av data nu finns tillgänglig för att på ett enkelt och smidigt sätt bedriva e-handel. Utöver det har bolag insett att begreppet e-handel handlar om så mycket mer än att lägga in ordrar — man kan effektivisera hela processen genom att göra information tillgänglig och samtidigt nå ut till en större kundbas.

När en affärsleverantör säljer in ett affärssystem till en ny kund så måste man ha ett e-handelserbjudande som en del av paketet idag. Det är mycket oftare ett krav på det,” konstaterar Tomas Landquist.

 

Ett uppköp som skapar nya möjligheter

Under december gick Roima Intelligence — ett snabbt växande mjukvaruföretag med lösningar för industriell tillverkning och logistik — ut med nyheten att man köper upp Part Trap. Uppköpet är en naturlig följd av att båda bolagen arbetar mot diskret tillverkning, har liknande kundbaser och erbjuder tjänster som på ett sömlöst sätt kompletterar varandra. Tillsammans hoppas man nu kunna revolutionera e-handeln förtillverkande och distribuerande bolag med deras kombinerade erbjudande.

 

"Innan samgåendet med Part Trap så har vi på Roima fokuserat mycket på tillverkning och supply chain. Tack vare vårt kombinerade erbjudande så kan tillverkare nu också ta full kontroll över inte bara supply chain utan hela värdekedjan och möta sina kunder på ett mycket bättre sätt än de kunde tidigare", sägerRobert Majanen, COO på Roima Intelligence.

 

Part Traps flaggskeppsprodukt Parttrap ONEger B2B-företag tillgång till en komplett e-handelsplattform som förenklar digitala försäljningsprocesser för tillverkande bolag och distributörer. Plattformen är kompatibel med en rad affärssystem och kan således utnyttja data som redan finns i en verksamhets befintliga affärssystem. Systemet gör det också möjligt att dela information kopplat till produktbeskrivningar, tekniska specifikationer, bilder, dokument och produkttillbehör.

 

Med Roimas tillgång till information angående lagerhantering, produktionsstatus och ritningar — för att nämna ett par exempel — ser de båda bolagen stora vinster i att gå samman.

 

”Vi bygger en digital mötesplats snarare än bara en digital webbshop. Vi tillgängliggör företagens interna information om kunder och produkter online och är en digital säljare eller en kundservice som alltid är tillgänglig och aldrig stänger — just för att kunderna ska kunna komma åt all realtidsinformation som de behöver för att göra en affär med företaget utan att behöva kontakta deras kundservice,” säger Tomas Landquist

 

Det innebär att man kan spara in arbetstimmar genom att slippa avsätta personal som manuellt administrerar försäljning och hantering av exempelvis reservdelar. Men det som verkligen gör Parttrap ONE aunikt, och utgör kärnan i plattformen, är standardintegrationen till affärssystem och bakomliggande system.

 

”Nyckeln till framgångsrika digitala säljprocesser ligger i integrationen till affärssystemet. Det är det som gör att vi får ut information om kunder, villkor, artiklar, kundunika priser, saldon, ordrar och fakturor och blir effektiva i processen. Många av våra konkurrenter börjar från andra hållet — man bygger en webbshop eller en hemsida och sen integrerar man, vilket oftast innebär en kostsam och långdragen process,” sägerTomas Landquist

Vill nå nya marknader

Roima har haft en stadig tillväxt sedan starten, mycket tack vare uppköp som har gett bolaget tillgång till nya marknader i Norden. Idag har man över 400 kunder globalt och en omsättning på närmare 45 miljoner euro med Part Trap inkluderat. Med uppköpet av Part Trap siktar man nu på att expandera till nya marknader, däribland den amerikanska.

 

Vi har för avsikt att fortsätta den här tillväxtresan. Nu har vi identifierat Part Trap som en fantastisk kandidat att börja jobba tillsammans med. Vi ser jättestora synergier både på kundsidan och på produktsidan. Part Trap har byggt upp en betydande kundbas i Nordamerika och där ser vi tillsammans stora möjligheter för vårt kombinerade erbjudande,” säger Robert Majanen.

 

As a subsidiary of Roima, Tomas Landquist also sees opportunities for Part Trap to grow in the Nordics.

 

Part Trap är väldigt starka i Nordamerika, där vi har ungefär 36 procent av vår försäljning just nu. Bland nykundsförsäljningen så är det primärt i USA. Där tror vi att vi kan hjälpa Roima att komma in mycket mer. Å andra sidan är Roima mycket starkare än vad vi är i Norden, så där ser vi från Part Traps del möjligheter att få draghjälp från Roima, avslutar Tomas Landquist

  • Total: 2
  • Total: 2

Kontakta sälj