Stäng

Flexibel styrning av verksamheten i fokus för många företag

Roima Enterprise Business Platform (EBP)

Den nordiska tillverkningsindustrin fokuserar alltmer på tillverkning av kundspecifika produkter. Företag försöker nu förbättra den operativa effektiviteten genom att öka nivån på digitalisering och automatisering. Båda dessa utvecklingsområden kräver standardisering av verksamhetsmodeller och processer, samt nya sätt att hantera den växande mängden information. I den här artikeln ska vi ta en titt på hur rätt helhetslösning kan hjälpa dig att hantera dessa utmaningar.

Roima Enterprise Business Platform

I takt med att digitaliserings- och automatiseringsnivån höjs börjar företagens informationssystem fyllas på med ny typ av information samtidigt som också mängderna bearbetad data ökar. I takt med att mängden ackumulerad information ökar blir det allt viktigare att identifiera den information som är relevant som underlag för snabba analyser och beslut. Framgångsrik affärsutveckling bygger på ständiga förbättringar och nyckeln till ständiga förbättringar är att beslut fattas med hjälp av pålitlig och uppdaterad information. All verksamhetsrelaterad data måste vara tillgängliga för olika interna processer i realtid. Detta möjliggör full operativ transparens.

Roima Enterprise Business Platform (EBP) är en lösning för just dessa utmaningar som håller all information du behöver tillgänglig överallt och hela tiden. Roima EBP är en integrerad helhetslösning som täcker områdena försäljning och planering (S&OP), digital produktdesign och tillverkning, hantering av underleverantörsnätverk och eftermarknad.

Företag försöker nu förbättra den operativa effektiviteten genom att öka nivån på digitalisering och automatisering. Båda dessa utvecklingsområden kräver standardisering av verksamhetsmodeller och processer, samt nya sätt att hantera den växande mängden information.

Noggrann planering kombinerat med förmåga att snabbt reagera på förändringar i omgivningen

Tydliga och lätt mätbara mål är hörnstenarna i affärsutveckling och styrning. Rollen för Sales & Operations Planning (S&OP) är att måla upp en så korrekt bild av framtiden som möjligt. Den lägesbild som skapas på detta sätt används sedan av företagets övriga funktioner, såsom inköp, produktion och logistik, för att planera sin egen verksamhet.

Men i det verkliga livet kan även de mest exakta planerna sällan bli helt realiserade av en eller annan orsak. Därför säkerställer en effektiv förändringshantering i alla processer, i hela organisationen, förmågan att snabbt reagera på förändringar i affärsmiljön. Roima EBP:s förändringshanteringsfunktioner är utformade för att stödja en effektiv hantering av förändringar, inte bara i den traditionella order- och försörjningskedjan, utan också i produktinformation, i relaterade processer och tillhörande dokumentation.

 

Med stöd av en integrerad lösning kan du säkerställa att informationen som behövs för att kontrollera din verksamhet är uppdaterad och att dina planer är i linje med ditt företags strategi. I Roima Enterprise Business Platform är sälj- och verksamhetsplaneringsprocessen en integrerad del av företagets övergripande verksamhetsledning. Detta säkerställer full insyn i informationen och ett smidigt genomförande av alla planer.

Från digital design till papperslös tillverkning

Att integrera produktdesign i din företagsomfattande verksamhet säkerställer att produktrelaterad information är tillgänglig i realtid i både tillverknings- och inköpsprocesser. Roimas lösning kan integreras med CAD-system som används av konstruktionsteamet, vilket säkerställer ett helt digitalt flöde av produktinformation från design och konstruktion till produktion.

 

Roimas lösning stödjer även ett effektivt utförande av order på verkstadsgolvet och underlättar effektiv kvalitetsstyrning. Med hjälp av visuell produktionsplanering (APS, avancerad planering och schemaläggning) och papperslös produktionskontroll på verkstadsgolvet (MES, Manufacturing Execution System) kan du eliminera överlappande arbete och minimera tidsspillan, minska ledtiderna, minska produktionskostnaderna och öka effektiviteten av användningen av resurser och råvaror.

Utnyttja nätverk för en effektivare försörjningskedja

Effektiv supply chain management garanterar effektiviteten i tillverkningsverksamheten. Roima Enterprise Business Platform erbjuder mångsidiga verktyg för hantering av inköp och råvaruflöden och för effektiv övervakning av bland annat lager och logistik. Du kommer att få en konkurrensfördel genom kortare ledtider och snabbare lagerhantering.

 

Dagens tillverkningsindustri verkar i en nätverksmiljö. Genom att utnyttja kraften i samarbetsnätverk och strategiskt outsourca vissa affärsfunktioner kan du öka effektiviteten och flexibiliteten i verksamheten. För att stödja och hantera dessa aktiviteter behöver du rätt digitala lösningar. Både leverantörer och kunder gynnas av att all information som flödar i försörjningskedjan är korrekt och tillgänglig i realtid.

Hela livscykeln som källa till mervärde

Service- och reservdelsaffärer är en betydande källa till mervärde och ett viktigt gränssnitt mellan ett företag och dess kunder. Produktlivscykeltjänster driver kundernas engagemang och hjälper till att skapa nytt typ av värde för kunderna. Eftermarknadstjänster hjälper till att stärka kundrelationer och tillför kundnöjdhet och lojalitet, och de kan också vara ett sätt att skapa nya, lönsamma affärer. Genom livscykeltjänster kan du utnyttja de ständigt föränderliga behoven hos din kundbas för att vägleda processen för kontinuerlig förbättring av ditt företags produkter och verksamhet. Med Roima Enterprise Business Platform kan du ta vara på nya affärsmöjligheter som erbjuds av efterförsäljning, underhåll och reservdelstjänster.

Slutsats

Om du vill utveckla din verksamhet inom de affärsområden som diskuteras i den här artikeln, står Roimas erfarna medarbetare redo att hjälpa till. Baserat på vår mångåriga erfarenhet har våra experter gedigen expertis samt rätt verktyg i sin verktygslåda för att stödja ditt företags utveckling. Roimas lösningar har utvecklats i nära samarbete med våra kunder under årtionden av gott samarbete. Detta har resulterat i en integrerad helhetslösning som vänder sig till just de områden som diskuterats ovan och som du också enkelt kan implementera för att stödja och utveckla din egen verksamhet.

Innehåll

Intro

Roima Enterprise Business Platform

Noggrann planering kombinerat med förmåga att snabbt reagera på förändringar i omgivningen

Från digital design till papperslös tillverkning

Utnyttja nätverk för en effektivare försörjningskedja

Hela livscykeln som källa till mervärde

Slutsats

Kontakta sälj