ROIMA ACADEMY
Effektiv logistikplanering driven av affärsmålen
Integrerad affärsplanering (IBP) och logistik
Att utveckla ditt företag kräver att den operativa vardagen anpassas till de strategiska målen. Att genomföra affärsstrategin är inte lätt och företag kan upptäcka att deras utfall och prognoser avviker från de överenskomna planerna. Integrerad affärsplanering (IBP) har utvecklats för att hantera denna utmaning med en gemensam strategi som sträcker sig från strategisk planering till detaljplanering av verksamheten. I sin kärna kopplar IBP leveranskedjan till affärsstrategin och målet är att använda omsättningen som drivkraft för verksamhetsledning och affärsplanering.
Systemlandskapet för typiska tillverkande verksamheter visas nedan. Normalt är antalet olika system ganska stort och det är svårt att få det samarbete och den transparens som IBP kräver. På väg till fullt utvecklade IBP-processer söker företag plattformar som kan hantera planering på flera nivåer, men helst skulle det bara finnas en plattform som används för hela IBP -processen.

IBP:s helhetssyn gör att vi kan förbättra oss på många sätt, men ett intressant område är logistik eftersom det utgör länken mellan leverantörer, företagets egna anläggningar och dess kunder. I denna artikel fokuserar vi på logistikplaneringspusslet. Mer information utöver denna artikel om planering och logistik finns i följande källor:
Vardagen för en logistikplanerare
Logistikplanering omfattar processen att samla in information och fatta beslut baserat på den informationen för att säkerställa att rätt objekt är på rätt plats vid rätt tidpunkt. I dagens värld räcker det inte att uppdatera planer en gång om dagen eller en gång i veckan. ”Lean” logistikpraxis har blivit normen och eftersom fluktuationer och störningar kan förväntas inträffa kan de också få större effekter än tidigare.
Detta innebär att störningar i logistiken kan leda till fluktuationer i hela värdekedjan. Därför måste en korrekt logistikplan vara flexibel och uppdaterad för att samspela med en effektiv produktion. Logistikplaneraren har flera affärsmål som driver de planerings beslut som fattas, några exempel visas nedan.

Att sänka kostnaden och förbättra effektiviteten är förmodligen det mest framträdande målet. Minimera den totala körsträckan och resursanvändningen med hjälp av ruttoptimering leder till minskade kostnader. Detta inkluderar också optimal utnyttjande av kapacitet, som också hör ihop med effektiv produktionsplanering. När dessa kombineras med andra logistiklösningar som lagerhantering och logistikövervakning med Control Tower får du en full transparens över hela ditt materialflöde.
Vid optimering av leveransvägarna måste planeraren se till att kunderna är nöjda. Det finns många affärsregler och servicenivåavtal som måste respekteras. Detta blir allt viktigare eftersom utmärkt kundservice är en avgörande konkurrensfördel.
Säkerhet är också en viktig del av planeringslogistiken. Det finns många regler och föreskrifter kring logistik rörande exempelvis vilotider och transport av farligt gods. Allt detta måste ingå i planeringen av verksamheten.
På en högre nivå är de logistiska planerna viktiga ur ett perspektiv med avseende på högt resursutnyttjande. Att ha artiklar på rätt plats vid rätt tidpunkt håller resursutnyttjandet högt och detta är en viktig input för planering av bland annat ytor. Detta länkar också till lageroptimeringen. När det görs korrekt kan god logistik leda till minskat rörelsekapital och förbättrade servicetider. Mer information om lageroptimering i Warehouse Management System (WMS) webinar.
Slutligen blir det ständigt viktigare att driva verksamheten på ett hållbart sätt. Minskning av utsläpp av växthusgaser förväntas och detta kan till och med påverka lönsamheten på grund av minskade koldioxidskatter.
Det är lätt att inse att logistikplanering snabbt blir mycket komplext när man överväger affärsmålen och samtidigt de regler och hänsyn som diskuterats ovan. I slutändan blir effektiv manuell planering omöjlig. Ett klassiskt exempel på den underliggande komplexiteten är Traveling Salesman Problem. En lösning baserat på endast råstyrka skulle ta den snabbaste superdatorn på jorden över ett år att beräkna för ett pussel med 26 städer.
Logistikplanering, liksom all annan leveranskedjeplanering utförs vanligtvis på flera nivåer. På strategisk nivå, där mestadels ledningsgruppen diskuterar frågor som till exempel nätverkets struktur eller öppnandet av nya lager under de kommande åren. Strategisk planering använder också scenarier att basera besluten på.
Taktisk planering görs i veckor/månader åt gången där fokus är kapacitetsrelaterade beslut som att identifiera flaskhalsar, bemanningsnivåer, statiska taktiska vägar.

Roima & DELMIA Quintiq Logistics planner
Att hantera hela logistikpusslet i en enda planeringsplattform är en utmaning. DELMIA Quintiq Logistics Planner erbjuder en omfattande plattform för att lösa och hantera ditt planeringspussel på alla nivåer. Som diskuterats ovan finns det många olika regler som måste konfigureras i systemet så att systemet kan tillhandahålla planer av god kvalitet. DELMIA Quintiq är en mycket konfigurerbar lösning som gör det möjligt att implementera alla affärsspecifika regler.
DELMIA Quintiq Logistics Planner använder KPI-baserad planering, eftersom KPI: er är nyckeln till de bra planerna. Att ha KPI: er synliga och uppdaterade i realtid hjälper planläggaren att utvärdera effekterna av planeringsbesluten. DELMIA Quintiq har också en prisbelönt optimeringsmotor som hjälper planeraren att uppnå optimala resultat.
Under åren har Roimas konsulter fått en djup och omfattande kunskap om utmaningar och lösningar för logistikplanering. Första och sista milen samt ruttplanering är bekanta för oss. För mer information om logistikplanering, se Roima Webinar Logistics Planning: Effektivitet från första till sista milen.
Det bästa planeringsresultatet kräver också korrekt återkoppling från verksamheten i rätt tid. Den bästa återkopplingen till planering kan tillhandahållas av de dedikerade exekveringssystemen för varje domän. I fabriker och terminaler tillhandahåller Warehouse Management System (WMS) exekvering och information för planering. I logistik tillhandahålls det av Transportation Management System eller Logistics Control Tower.
Mer information om exekveringssystemen finns i följande källor: